TAK TERINGINKE?....TAMBAH PENDAPATAN ! KLIK DI SINI!!!


Friday 18 May 2012

Ramai Kerugian Penipuan Pelaburan, Tapi Tak Serik-serik

Artikel petikan Kadi Kluang blogspot yang boleh dijadikan iktibar, baca selanjutnya.....manusia mudah lupa!


Tahun 2009, saya pergi ke sebuah daerah. Saya dapat cerita yang ramai orang Melayu di daerah berkenaan masuk satu skim pelaburan , antaranya ustaz. Bila disebut ustaz, saya minat nak tahu siapa ustaz tu. Saya pun memang kenal dengan ustaz tu, rupanya ramai lagi ustaz yang masuk satu pejabat dengannya. Ustaz tu nampaknya boleh pakai kereta yang bayar bulan mahal juga, dalam 800 sebulan. Katanya hasil keuntungan pelaburan tu.

Bila saya tanya, bagaimana pelaburan tu, katanya bertempat di Bandar Penawar dan dia sebut nama syarikat tu. Katanya, ustaz tu masuk skim tu modal RM 20,000 dan dapat keuntungan setiap bulan RM 2,000 sampai bila-bila. Saya tanya, dah banyak bulan ke dapat 2,000, dia kata dah dapat 3 kali iaitu baru dapat 6,000.

Saya tanya, kalau baru dapat 6,000, modal kita dah 20,000 belum untung lagi. Dia jawab, kena sabarlah kena tunggu setiap bulan. Dia cerita, ada seorang ustaz di JB dah bertahun-tahun masuk dah dah untung banyak. Siapa ustaz tu, saya kenal ustaz tu rupanya. Tapi selama ini ustaz tu tak pernah cerita pun yang ada pelaburan macam tu. Entah yer entah tidak, itu cerita atas cerita. Kenapa ? Sebenarnya, kalau dah jadi ustaz ni, ramai orang berminat cerita pasal kita sebab saya pun ustaz.

Ustaz-ustaz Janganlah Mudah Diperalat

Selalu saya cakap, terutama pada ustaz, ustazah ni, janganlah kita mudah diperalat dalam perkara macam ni. Kita masuk skim ni, orang hebohkan pasal kita masuk. Dan jadi modal pulak supaya orang lain masuk skim ni.

"Tengok, ustaz pun masuk, kita bila lagi". Biasa kan dengar ayat macam ni.

Skim pelaburan ni rasanya meluas ke seluruh negeri Johor malah luar negeri lagi. Yang saya cerita ustaz ni dari tiga daerah, daerah lain mesti ada lagi. Saya tak komen apalah sangat pasal pelaburan ni, tapi dalam hati saya, tunggulah satu hari nanti, mereka akan menangis tak berlagu.

Kemudian pelabur mula berbunyi bila bayaran tak betul tahun lepas. Semalam berita, penganjur tu didakwa di mahkamah Kota Tinggi. Walaupun ceritanya kegiatannya dari tahun 2002, lama tu, sekarang baru didakwa, tapi tahniah kepada pihak berkuasa atas tindakan ini.

No comments:

Post a Comment